2009-05-19 ? 10:56:29

Unga samers rätt att vara same!

I söndags har det varit val till sametinget. Som förstagångsväljare
kan det vara svårt att veta vad man ska rösta på. Allt låter ju bra i en
broschyr. Men för mig kändes det viktigt att hitta ett parti som stödjer
unga samers rätt att vara just same. Att få en chans även om man
inte fått lära sig sitt språk, fastän men inte är med på rengärden och
fast man bor långt borta. Det kanske inte alltid varit ens eget val utan
ens föräldrar eller deras föräldrar. 
  Inom våran sameförening, Pessinki sameförening, så har vi startat
en lovverksamhet. Den anordnades första gången 2008 men är byggd
på gamla anor. Här får barn och ungdomar ,som annars bor på olika orter
och går på olika skolor osv. en chans att träffas och knyta nya kontakter.
 Samtidigt som de får lära sig om samernas historia och levnadssätt.
De får vara i naturen och lära sig baka och laga samiska rätter. De får
följa hur det går till under renmärkningen. Det bästa är variationen.
Några utav ungdomarna kan redan samiska, jojk och olika hantverk.
Därför är det ett ypperligt tillfälle att lära utav varandra!
  Därför är jag så stolt över mina föräldrar och min syster och självklart
alla andra som varit med och dragit igång det här. Det ger ungdomarna
idag en chans att våga vara ung same i dagens samhälle. En chans att
föra gamla traditioner vidare och stärka ungdomarnas samiska identitet.
Ni är verkligen jätteduktiga!
  Därför är jag så glad att även jag i år kommer att få vara en del av den
verksamheten på plats uppe i Pessinki lågfjällsområde. Jag ska med
ungdomsledarna hålla en lättare överlevnadskurs under 2 dagar. Vi
kommer att bygga vindskydd, visa hur man kan övernatta i skogen om man
måste, rena vatten, hitta ätliga växter och självklart laga något gott utav det
osv osv osv. Det kommer att bli riktigt roligt!
  Återigen en stor kram till alla ni som gör detta möjligt. Detta är något jag
själv saknat när jag var yngre.

Läsvärt:
http://www.samer.se/GetDoc?meta_id=2218

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!