2010-04-15 ? 13:56:12

Brödbak- Bröd med gräslök och kesofyllning

Jag har bakat denna torsdagsmorgon. Blev bröd fyllda med
gräslök och keso. Receptet blir till ett stort bröd, och då menar
jag stort. Receptet kommer från boken Örter från Bra Böcker.



Okej detta behöver du:

50 gram jäst, 5 dl ljummet vatten, 2 tsk salt, 2 msk olivolja, 13 dl vetemjöl

Fyllning:

500 gram keso, en knippe gräslök, salt och svartpeppar.



Smula jästen i en bunke. Tillsätt lite vatten och rör tills jästen löst upp
sig. Häll på resten av vattnet. Tillsätt salt, olivolja och mjölet. Här tog
jag och bytte några delar av mjölet mot grahamsmjöl. Slå degen ordentligt
med träsked i bunken tills den blir fin och smidig. Lät jäsa under bakduk
en timme.
Sätt ugnen på 225 grader.



Kavla ut degen till en rektangel på mjölat bord. Bred ut keso och hackad
gräslök. Lämna en kant så du kan trycka ihop brödet. Salta och peppra lite.
Rulla sedan ihop degen och täta "sömmarna" förslagsvis med en gaffel.



Lägg upp på plåt, forma gärna en rund giffelform,  och låt jäsa under
bakduk 20 min. Grädda sedan på nedersta falsen i ugnen i ca 30 min.



Färdigt!
Kommentarer
The House Of Wise

Det såg riktigt mumsigt ut och säkerligen ett bröd jag funderar på att prova på.

2010-04-17 @ 17:34:15
URL: http://houseofwise.blogg.se/
Anonym

Åh, vad sugen vi blir.

Det såg jätte gott ut.

2010-04-19 @ 16:41:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!