2010-12-20 ? 07:47:09

En natt i norr

Nattens temperatur har legat på stadiga minus trettio. Dock såg jag några
tappra skoteråkare som ville ha upplevelser för livet. Och det ska man ju
ha men jag hoppas att de tänkte på att kylfaktorn blir säkert det dubbla.
Natten var annars ensam många verkade sova sött trots fullmåne.
Himlen var så klar att det var perfekt väder för norrsken. Men månen var
för stark och överlyste hela himlen. Jag fick höra att man kunde köra bil
utan lyktorna på i Abisko och ändå se vägen. Inte dåligt.
Angående norrsken förresten. Det vanligaste färgen på norrsken är den
gulblågröna men det finns även rött norrsken. Rött norrsken är mycket
speciellt att få se då det är hemskt ovanligt. Det sker ungefär bara vart tioende
år. Nu är det länge sedan sist här i Kiruna. Så jag hoppas att få se det snart.
I början av veckan var det rätt fantastiskt att vara ute vid midnatt. Hela himlen
var fylld av vackert norrsken. Det var hemskt länge sedan jag sett så mycket
samtidigt. Då är man glad över att bo där man bor och göra det man gör.

Denna sida http://www.auroraskystation.se/livecamera/
är ganska fantastiskt. Där kan du se norrsken via en riktigt bra webbcam.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!