2010-10-22 ? 10:25:48

Marina Tsvetajeva

"För sista gången kajen. Och allt är
slut. Åtskilda går vi fram, tomhänta,
som grannar som skyr varandra.
Från flodens sida hörs

gråt. Salt fallande kvicksilver
slickar jag saklöst upp:
Salomons väldiga måne
sattes väl inte för tårar
på himlen.

En lyktstolpe. Varför inte slå pannan
i blod? I bitar hellre än blod!
Vi går som skrämda brottslingar.
(Kärleken föll offer för mord)

Sluta? Skulle vi vara två som älskar?
I sär? Ut i natten? på väg
att sova hos andra? - Du inser väl:
så måste det bli! - Jag ryggar tillbaka.

- Att sova! - Som nygifta på en matta...
- Att sova? - Vi kommer inte i takt
och jag klagar: - Ta mig under armen!
Vi är inte straffångar under vakt...

En stöt. (Som om han med själen
lagt sig över min arm! - Arm i arm.)
Strömmen slår igenom trådarna:
genom armen rörde han min själ!

Tätt intill, och allt skimrar. Finns något mer
regnbågslikt
än tårar? Pärlor i en ridå
av regn. - Jag vet inga kajer
som så fort tar slut. - Bron och:
- Vad då?

Redan? (Vagnen står framkörd.)
Han ser upp
med lugn blick. - Får jag följa dig hem?
För sista gången!"

Utdrag prosatext ur boken "Marina Tsvetajeva
Med gröna ögon" Urval och översättning av
Annika Bäckström. Akvilon 2010.

Ännu vackrare blir denna text när man läst hennes
sorgliga livshistoria. Jag råkade av bara misstag snubbla
över denna diktsamling när jag ögnade igenom nyheterna
på biblioteket. Jag tror det var något med bokens omslag som
fick mig att ta den i hand. När jag sedan såg att det var en dikt
samling lånade jag den på en gång. Min första lånebok med dikter.
Passar perfekt nu när kylan har bitit sig fast och utanför mitt vardagsrums
fönster kör snöslungorna upp snörök efter järnvägen. Brr jag vill inte
ens gå ut.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!