2010-10-05 ? 11:00:21

Ett brev som jag egentligen borde skicka till Kommunal men det hamnade här i ren frustration

Nu känner jag mig så grymt orätt behandlad. Finns det ingenstans man kan
anmäla sitt fack?

Skitet börjar när man säger upp sig. Jag varken ville eller kunde fortsätta mitt jobb
inom vården pga de långa och tunga dagarna. Min kropp klarade inte av att arbeta
nätter eller 16 timmars dagar. Min kropp klarade inte av att tunga förflyttningar eller
den psykiska påfrestningen. Jag var tvungen att säga upp mig innan jag gick in i väggen.
För det ville jag verkligen inte ha på mina sjukpapper. 21 år och utbränd.
Därför tyckte jag att det var bättre att byta jobb än att bli ett sjukdomsfall. Men när
man säger upp sig själv så får man de berömda tre månaders straffet. Det ska kännas
att du är arbetslös. Men dessa tre månader gick. Jag sov mest. Jag var helt slutkörd i
kroppen och det var väl mitt sätt att komma i kapp migsjälv.

Som tur var hade jag sparade pengar. Men de rann snabbt mellan fingrarna. Har man
både lägenhet, hus och bil så självklart ska allt hända samtidigt. Bilens bälte gick sönder
och kom inte igenom besiktningen. Bilskatten skulle betalas. Dessutom var det en av de
kallaste vintrarna på länge och elpriserna chockhöjdes. Man fick ringa runt och binda räntor
på huslån och ordna det bästa för sig.

När de tre månaderna tog slut kom det ändå inga pengar. Först då kunde de börja handlägga
mitt ärende. Var något fel fick jag det via post. Konstigt är också att om deras post är daterad
en måndag så får jag den först i brevlådan tisdagen efter. Hur är deras postgång egentligen?
Så efter många telefonsamtal fick jag äntligen i maj månad de pengar jag hade rätt till enligt
arbetslöshetskassan.

I juni fick jag jobb. Sommarjobb. Min arbetsförmedlare ringde och sa bort mig från akassan.
konstigt tyckte jag ändå att jag inte fått någon inbetalning för juni månad. 29 juli ringde jag för
att kolla att allt var OK. Fick meddelandet att det där skött sig av sigsjälv och det var automatisk
draget det jag skulle betala. Fint!

Jag jobbade hela sommaren och var jättelycklig för mitt jobb. När arbetet tog slut den 20 augusti
gick jag till arbetsförmedlingen för att återanmäla mig. De skulle även återanmäla mig till min
akassa. Efter ett tag kom besked via min internetkassa att jag skulle skicka in arbetsgivarintyg.
Det gjorde jag och sedan blev det tyst. Helt tyst. Undrande började jag ringa för att kolla upp
om jag skulle få akassa i september. Det var ju trots allt bara ett sommarjobb jag haft och en
återanmälning borde ju inte ta så lång tid. Till svar fick jag att mitt ärende skulle ta 8 veckor att
handlägga och att jag inte kunde få pengar tidigast förrän i november.
Chock! De menade att jag skulle gå utan pengar i två månader. Jag såg bara döden döden framför
mig. Hur ska man kunna leva på det? Noll minus hyra mat osv blir himla mycket minus.

Jag tog tag i saken och ringde för att snabba på mitt ärende. Till slut fick jag ett brev förra veckan att
jag var godkänd och skulle få börja min akassa. I slutet av oktober skulle jag få pengar. Fint tänkte jag
men det är länge kvar så jag ringde igen förra måndagen om att få en extra utbetalning. Det gick bra
och hon sa att jag skulle få pengar för v 34 och v 35 på torsdag nästa vecka dvs 7 oktober. Jag frågade
igen för att dubbelchecka och hon försäkrade mig att så var fallet.

Igår måndag får jag brev från akassan att jag inte betalat in mina avgifter för juni månad. Jag loggar in
på min internetkassa och kollar hur det går med min utbetalning på torsdag. Men det finns ingen.
Idag ringer jag dit först för att prata om avgifterna för juni månad. Det som skulle skötas "per automatik"
hade dragit 55 kronor för lite. Får svaret att sådant ser de först två månader efter. Jag påpekar att då
borde jag fått det beskedet i augusti och inte i oktober. Men hon har inget svar på det. Även här är
postgången över en vecka. Den är skickad dagen efter jag ringde om extra utbetalning.

Jag får meddelandet att jag måste ringa ett annat nummer för att höra om min utbetalning. En till telefonkö.
De säger att det inte finns någon begäran om utbetalning den 7 oktober. Men att de kan handlägga mitt ärende
på nytt på torsdag så kan jag få till nästa vecka den 14 oktober. Jag blir grinfärdig och vill sparka någon på
smalbenet. Den  snälla tanten jag talat med förra veckan var inte så snäll. Hon hade ingen koll på vad hon gjorde.
Jag frågade om avgiften och fick svar på att den först måste vara betald innan handläggningen. Jag frågar om
det går att ordna till denna torsdag pengar då de slarvat med mitt ärende. Det är omöjligt säger han. Jag säger
att jag vill ha extra utbetalning till nästa torsdag då.
Sedan minns jag allt lite otydligt. Tror jag bara lade på luren i örat på honom.

Hur kan man behandla folk såhär? Att sommarjobba förstör tydligen. Blir en massa problem att komma in
i processen igen. Man får kämpa med näbbar och klor. Hur ska man kunna ha orken att söka jobb när du
inte har råd att betala hyra?
Kommentarer
Andie

Tack och lov, peppar, peppar ta i trä så har jag aldrig haft problem med mitt fack eller mina utbetalningar från a-kassan något som jag är enormt tacksam för. Däremot känner jag igen den här "inskrivnings" problematiken från de gånger jag har behövt handskas med arbetsförmedlingen om papper hit och dit och hur mitt ärende fallit genom stolarna pga att min handläggare fått sparken pga sexuella trakasserier osv. (det hade inget att göra med mig men det var anledningen till att mitt ärende sjchabblades bort)Och jag känner verkligen igen din frustration, tyvärr så kommer det inte att bli någon ändrig inom det systemet trots valet.. :-(

2010-10-06 @ 16:07:45
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Evelina

Nä va gulligt av dig att orka läsa hela min klagosång. Det är nog inte helt fungerande inom något fack/akassa. Men byta ska jag definitivt göra. Till någon som passar bättre min nya yrkesinrikting också.

2010-10-06 @ 19:01:35
URL: http://blandblommorochrutor.blogg.se/
E.

Puhh. Jag blir alldeles snurrig bara av att läsa dina rader och känner sååå igen mig i att hamna mellan fingrarna på myndigheter. Jag själv upplevt att man måste vara frisk för att vara sjuk och som du säger, kämpa med näbbar och klor för sin rätt. Det är inte lätt!!!:-/ Helst ska man bara jobba och må bra, men om man inte har det så bra på sin arbetsplats och om man inte mår så bra och inte kan hjälpa det!?!?



/E.

2010-10-08 @ 00:34:18
En förkärlek för svart

Vilket jävla system! Det är helt sjukt att det kan gå till såhär! Massa kramar till dig

2010-10-10 @ 14:18:49
URL: http://karlektillsvart.blogg.se/
Evelina

Jösses va goa ni är. Men nu ska ni veta att allt är på gränsen att ordna sig. Det tog tid. Men vilken lättnad det ska bli!

2010-10-11 @ 15:23:59
URL: http://blandblommorochrutor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!