2010-09-07 ? 00:03:32

Ang. katters mystiska beteende

Såg en dokumentär om katter för nåt år sedan. Jag blev tipsad av pappa
att den var ganska speciell. Den gick på tv men jag kommer inte ihåg
vad den hette eller vilken kanal den gick i. Den handlade hur som helst om
kattens "sjätte sinne" bland annat. Då berättade de att de tror att katters spinnande
kan läka små skador de dragit på sig. Att det är en av orsakerna till att de faktiskt
spinner. Det är ingen dum teori faktiskt. Försökte googla detta men fann inget mer
om det. Dock läste jag annan annorlunda fakta om katter som att katter sover 2/3
delar av sitt liv och att de endast utvecklar växthormon i sömnen och endast växer
i sömnen. Låter kanske konstigt. Men kan vara sant.

Jag har ytterligare en teori om katter. Detta är baserad på min katt Morvens lite
speciella beteende. Jag tror att hon kan känna av vart människor har smärta.
Senast hände det idag. Jag låg på mage i soffan pga grym ryggvärk. Katten var inte
sen att hoppa upp på min rygg och efter lite trampande la hon sig rakt över mitt
smärtande område. Hon började spinna och ju längre hon låg dessto mer lättade
värken. Tills den helt avtagit då hoppade hon bort.

Men man kan ju självklart inte gå på en enda händelse. Men detta har jag observerat
fler gånger. Hon har dock inte "tagit bort" smärta då men dragits till personer med
smärta.

Ytterligare ett exempel är när hon lade sig i en väns famn. I vanliga fall skyr hon denna
person och vägrar att ens vara i samma rum då han en gång råkat skrämma henne. Så
fort han kommer så gömmer hon sig. Men just denna gång kom han på besök en tid efter
en operation. Direkt han satte sig ner hoppade hon upp i hans famn och spann. Hon satt
där en bra stund vilket heller inte är vanligt.

Ett annat exempel var när en annan för henne okänd person kom hem till oss. Under hela
besöket satt hon tryckt mot hans ben och spann. Det visade sig att han skadat benet under
träning och hade värk.

Dessutom känner hon av plötsliga sinnesförändringar. Blir matte eller husse väldigt ledsna
är hon alltid den första att ligga vid ansiktet och "trösta". Samma om man råkar vara
bakis. ;)

Så vad tror ni om min teori? Om ni nu orkat läsa igenom allt. Har katter "ett sjätte sinne"
och ligger det mer bakom katters spinnande än vad vi tror? Har katter något sinne för att
känna av smärta?

Svara gärna, kattägare eller ej. Bu eller bä.



Gammal bild från 2008. Räknade just ut att när min katt är tre år och
eftersom katter sover 2/3 delar av sitt liv så har hon bara varit vaken i
ett år. Lilla hjärtat då.

Kommentarer
Catrin Garderobstankar

Oj vilken spännande läsning! Bu eller bä? Jag tror nog att det ligger något i det du säger. Jag älskar djur men är tyvärr kattallergiker så jag har aldrig fått lära känna katter bättre (även om jag tjuvgosade med katter när jag var liten.. men det upptäcktes ju alltid eftersom min kropp reagerade.. doh!)

2010-09-07 @ 21:42:23
URL: http://garderobstankar.blogspot.com/
underbaraclara

Vilken fantastisk berättelse och katt. Spinnande healing - det är så fint att man blir tårögd

2010-09-08 @ 09:03:11
URL: http://folkladet.nu/underbaraclara
Evelina

Ja fast idag verkar hon inte duga till mycket kattstackarn. Ligger bara och sover och är allmänt ointressant. ;)

2010-09-10 @ 12:27:42
URL: http://blandblommorochrutor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!