2011-08-10 ? 22:25:34

Blossom falls- Ur andra ögon



Nu har jag läst Andrea S Vessmans andra roman "Ur andra ögon" i young adult-serien om Blossom falls. Vad jag tyckte om första delen "Blossom falls- Från första stund" kan ni läsa här.

I boken "Ur andra ögon" får vi fortsätta följa kärlekshistorien mellan Chloé och Jonathan. Denna gång är det deras sista år på high school och de många valen de måste göra inför framtiden närmar sig.  Till skillnad från den första boken då allt var skrivet ur Chloés perspektiv får vi nu följa Jonathans liv och tankegångar. Men Jonathan har ett mörkt förflutet som på något sätt hinner ikapp honom och nästan sväljer hela hans person. Hans vänner och familj kan inte göra något för att hjälpa honom. Inte ens Chloé!

Denna del i serien är mycket mörkare och rymmer mer action än sin föregångare. Eftersom den är skriven ur Jonathans perspektiv tror jag att den också kan falla en hel del killar i smaken. Det är som att hela berättelsen breder ut sig. En söt kärlekshistoria som plötsligt förvrids av smärta, våld och demoner från det förflutna.

Men i bokens första kapitel känner man igen stämningen från första boken. Vi får återse gamla karaktärer och känslan som författarinnan lämnade oss med när vi läst ut boken. Det känns som en fin påminnelse. Men allt eftersom byggs den mörka stämningen upp och man kan inte låta bli att bita på naglarna emellanåt. Jag varnar att de sista kapitlen är en sträckläsare som ni inte kommer att kunna lägga ifrån er. Så se till att inte börja läsa dem för sent på kvällen om ni ska upp dagen efter!

Slutligen måste jag på nytt applådera det varierande språket och de fina detaljerna i ordvalet som ger boken dess extra "fling". Det är underbart att se att detta verkar vara något naturligt för författarinnan för det ger orden extra personlighet och djupare dimensioner. Återigen måste jag få upprepa orden modern, nytänkande men ändå klassisk när jag beskriver boken.  Jag hoppas att vi inte får hoppa för länge på tå innan del tre i Blossom falls kommer ut.

Pst! Läste på Andreas blogg att hon pysslar med ett till (!!!) bokprojekt som hon kallas Sia och Kristoffer. Jag måste ju säga att jag är inte bara nyfiken. Jag är jättenyfiken!


Kommentarer
Andie

Åh vilken fin recension av boken jag blir så glad att du uppskattade den. :-D

2011-08-11 @ 15:05:24
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!