2011-12-10 ? 22:25:41

Dela mitt Kiruna

"Kan du säga mig vad det är för smak jag känner i vattnet jag dricker?" Jag skakar på huvudet utan att begripa vad människan framför mig försöker fråga efter på tyskbruten engelska. "Vad är det för smak jag känner i maten jag äter här?" Jag står fortfarande kvar som ett frågetecken och letar frebrilt inom mig efter svar på vad han menar. "Det är samma smak i vattnet och i maten. Jag har bara känt den smaken här. Och när jag går ut i skogen här i kring så känner jag den i luften också. Den finns överallt! Vet du vilken jag menar?" Jag försöker känna efter på tungan efter alla smaksinnen jag kan komma på från no-lektionerna i skolan. Sött, surt, salt, beskt, umami. Inget känns riktigt norrländskt. Besviket tittar han på mig. "Jag kanske tänker helt galet. Men jag blev så förundrad. Den smaken jag tror mig känna finns överallt här men det kanske inte är någonting" Jag avbryter hans ursäkter med ett snabbt svar för att dröja honom kvar vid ämnet. Är det något i snö? Är det något i vatten? Är det något i marken? Plötsligt slår en sträng an inom mig. Svaret blir självklart men man är för hemmablind för att se det. Svaret är renlaven och vitmossan. Jag har ju bjudit honom på klart fjällvatten som silats och renats i sveriges renaste natur. Genom mossor och lavar och tagit an smaken. Jag har ju bjudit honom på renkött och friterad renlav och han har glupskt slukat de nya smakerna. Jag har ju öppnat dörren för honom och bett honom ta en morgonpromenad i den vackra skogen runt oss. Han har känt skogens doft av mossa och lav. Dofter som känns i luften trots att de delarna ligger under snön. Plötsligt blev jag själv sådär skarpt medveten om smakerna och dofterna omkring mig. De som har varit så självklara blev plötsligt något helt fantastiskt! Jag kunde inte tacka mannen från Tyskland nog många gånger för att han delat sina tankar med just mig. Fått mig att öppna ögonen lite mer och känna världen runt mig på riktigt. Han var lika tacksam för att jag fann svaret på hans fråga. Vilket rikt utbyte vi kunde dela tack vare Dertour Academy! Vi kunde dela mitt Kiruna och finna något nytt för oss båda. Teoretiskt och verkligt. Jag hade aldrig kunnat ana vilken gåva som var given.
Kommentarer
Anna

Nästan gråter.. Älskar den här texten.. Känner den smaken, doften, känslan varje gång jag åker ner för backen till byn eller upp till Pounikko.. Har alltid haft min egen förklaring att det är doften av myr, känslan av det mjuka och värmande. Att komma hem!=D

Du e bäst syster yster!

2011-12-11 @ 11:06:26
URL: http://[email protected]
evelina

Hoppades att du skulle uppskatta den! =D Det är hem <3

2011-12-11 @ 22:06:15
URL: http://blandblommorochrutor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!