2011-12-22 ? 16:23:38

Twix-kaka i långpanna!

Kaka
6 ½ dl vetemjöl
1 dl socker
225 g margarin

Kola
175 g margarin
2 dl socker
3 dl grädde
1½ msk sirap

Garnering
200 g mörk eller ljus choklad
ev. valnötter

Blanda ihop ingredienserna till kakan. Jag knådade in hälften av smöret i de torra ingredienserna och andra hälften smälte jag innan jag drog ner det i smeten. Platta ut på bakplåtspapper i långpanna. Se till att få fina kanter. Då blir det mindre "spillbitar". Om du inte är jättesugen och vill fika dem på en gång! Grädda i ugn i 20 min på 175 grader.
Blanda ingredienserna till kolan i en kastrull. Sirap är lika vackert som guld. Så julig! Denna snodde jah fräckt från mammas kylskåp!
Låt koka till kolan klarar kulprovet eller tills kolan är 120 grader. Koka på svag värme. Detta tar tid så börja med kolan redan när kakan är i ugnen. Jag fick koka cirka en timme.
Bred kolan över kakan och ställ svalt. Låt kallna.
Ta fram nödvändiga ingredienser och tillbehör för vattenbad och garnering
Bred chokladen över kakan och garnera med valnötter.
Låt kakan svalna något.
Skär kakan i lagom stora bitar.
Kommentarer
Lisa L

Mmmmm MUMS :D !

2011-12-22 @ 21:23:44
URL: http://www.vackravitavingar.blogspot.com
Andie - med pyret i magen

Snodde åt mig detta recept också. Ska provbaka detta så fort som Pyret kommit till världen och jag kan börja äta choklad igen utan att må illa.

2011-12-22 @ 22:40:54
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!