2011-12-21 ? 12:48:36

God mun- och tandhygien under graviditet och småbarnsår

Jag var till min tandhygenist idag och hon utbrast "Åh, är du gravid? Sjunde månaden va?" Hehe nja gissa igen. Det är faktiskt bara 3 dagar kvar. Hon vart stum. :) Hon tyckte att jag var så liten och nätt. Men jag känner mig ju själv jättestor nu. De sista veckorna har magen skjutit i höjden.
Men hon hade i alla fall massa goda råd angående tand och munhygien för gravida. Hormoner och småätande skapar obalans i munnen (även om du har kräkningar och illamående) och kan ge lättirriterat och inflammerat tandkött. Man kan få svårt att borsta tänderna utan att tandköttet blöder. Något som jag upplevt och jag har fått byta till en mjuk tandborste. Men det rekommenderade hon alltid att använda för emaljen och tandköttets skull. Men det som chockade mig var när hon berättade att karies kan smitta! Du kan smitta ditt barn med dålig tandhälsa. Har du bakterier som ger uppskov till hål i tänder kan du föra över de bakterierna till ditt barn när ni pussas, när du rengör nappen eller provsmakar på maten. Dock hade hon ett jättelätt tips på hur du kan stoppa detta. Självklart ska man tänka på vad man äter och att man inte småäter hela tiden. Men mellan måltiderna är det jättebra att tugga xylitol tuggummi som rensar munnen från dessa bakterier ( något att göra med deras tillväxt i munnen) och du för inte över dem på ditt barn. Xylitol var även okej för diabetiker. Det har visst gjorts tester i Finland där de gett gravida och småbarnsföräldrar xylitoltuggummi med goda resultat.
Alltid värt att testa! Tat lugnt ta en toy!
Kommentarer
Andie - med pyret i magen

Jag som trodde att jag var ensam med att ha blödande tandkött under graviditeten även om jag tyckt att jag läst det någonstanns. Det lär ju bli att bunkra sådant tuggummi.Tummen upp!

2011-12-22 @ 22:19:15
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!