2011-02-19 ? 17:25:06

Barn av vår tid

Folk verkar klaga hemskt mycket på att dagens prylar inte håller. Allra helst är tekniken boven i dramat. Man får höra att tvapparater och spisar höll bättre förr i tiden. Men vi har ju själva också gått långt ifrån hur man levde för 30-40 år sedan. Förr köpte man för att bruka längst möjligt. Vissa saker behöll man hela livet och gick vidare till nästa generation. Det är inte många som lever så idag. Det är inte många som håller hårt i samma disktrasa i tjugo år tills tyget är håligt och tunt.  Ingen nu för tiden köper en tv för att behålla de närmsta 10-15 åren.
Tekniken förändras snabbt nu. Det kommer nytt, bättre och man vill upgradera. Renoverar du eller bygger du om till exempel köket så byter du ofta ut fullt fungerande vitvaror bara för att de nya kommer att passa bättre. Köper du ny tv så byter du tv-bänk (om du ens behöver någon någonmer). Mobiler kommer med nya funktioner och ingen vill längre ha en vga-kamera.
Det är nya tider och jag tycker verkligen INTE att det är försvarsbart att skapa bättre varor till ett slit och släng samhälle. Det är höjden av onödigt slöseri på resurser. När allt kommer omkring så är det nya tider och prylarna är barn av vår tid. Någon som håller med eller är jag helt ute och cyklar?
Kommentarer
Andie

Jag håller definitivt om dig att det har blivit ett slit och släng samhälle och det är så tråkigt. En del i detta är även att allas hem blir liksom likformade ingen personlig stil eftersom allt köps på samma ställe och arvegods går bort eftersom det räknas som omodernt och det är inte som förr när möbler gick från generation till generation. Tråkigt helt enkelt. Själv använder jag mina saker tills de faller isär eftersom jag älskar dem så mycket.

2011-02-20 @ 10:52:33
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!