2011-02-13 ? 21:37:47

Skogsknytt!

Idag var jag, syster och pappa och hälsade på en av pappas vänner på en gata i närheten.
Han pysslade med silversmide som hobby i olika grad. Det var himla intressant att höra
honom berätta om silver och stenar och olika träslag. Samtidigt hade de ett underbart hem
med olika märkeskeramik. JIE, Boda, Ittala, Orrefors bland annat. Men det som jag mest av
allt tog vara på var när han berättade om de olika sorters knivar han gjorde. Med olika träslag,
med horn, med silver. Han berättade att den nordsamiska kniven har en snävare böj längst ner
och att mönstret var floristiskt. Han kunde till och med berätta hur just detta mönster
blivit typiskt just här uppe och hur det färdas från Österlandet. Nedanför Jokkmokk berättade
han att den sydsamiska kniven var lång och slank med geometriskt raka mönster.
Sedan visade han en speciell kniv som hade silverplåt i skaftet. Silverplåten sa han höll
undan skogsknytt. Skogsknytt!? Tänkte jag och när jag kom hem var jag tvungen att googla det.
Detta sa Wikipedian:

"Knytt kommer till världen genom tomma intet. När de är små är de håriga och skarpt gröna (åtminstone de gröna knytten), men när knytt blir äldre får de mer matt grön färg på huden och tappar mycket av sitt hår på kroppen. Riktigt gamla knytt kan rent av blekna i färgen.

Knytt gillar att sjunga och hitta på egna visor och historier. Det finns även knytt som inte piper, det är ju en självklarhet. Knytt pratar ibland osammanhängande och i underliga gåtor. De är naturväsen som bryr sig om skogen och allt som lever i den, samtidigt som de lever av den."


Åh jag tror jag älskar knytt just nu!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!