2012-04-04 ? 22:16:51

Fransk baguette

25 gram jäst
5 dl vatten
1 msk salt
2 msk olivolja
13 dl mjöl
1. Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervärme, 37°. Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt salt, olivolja och det mesta av mjölet. Spar lite till utbakningen.
2. Arbeta degen kraftigt gärna med  hushållsassistent eller som jag elvisp med degkrokar.  Jäs under duk ca 1 timme.
3. Ta upp degen på mjölat bord, men knåda den inte.
4. Dela den i 4 delar. Forma till baguetter och lägg dem på plåtar med bakpapper. Pudra över lite mjöl. Låt jäsa under duk ca 30 min.
5. Sätt ugnen på 275°. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. Låt svalna på galler utan duk.

Tips! Jag brukar alltid snåla lite på mjölet. Jag vill ha min bröddeg så kladdig att jag just bara kan arbeta med den. Då tycker jag att bröden blir som bäst. När de inte svalt för mycket mjöl! Dessutom tillsätter jag gärna mer salt och lite sirap i degen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!