2012-02-03 ? 15:16:02

Jokkmokksmarknad 2012

På torsdag morgon klädde vi på oss i lager på lager av ylle och stickat för att åka till Jokkmokks marknad. Det var så roligt att få ta med Niilas dit redan i år. Inte många som har sin första marknad efter bara en månad i världen. Sedan prydde vi oss lite extra. Jag bar mina keroskor med skoband och sjal med sjalbrosch. Jösses vad jag fick många snälla kommentarer om min brosch. Så glad så glad. Och när vi var in på Kaitumgården så var det många glada miner och kommentarer över Niilas och hans små sameskor!
När vi kom fram till Jokkmokk var det - 19 grader men det blev kallare allt efter att dagen gick. Så några foton därifrån blev det inte. Men idag och imorgon har de lovat mellan -35 till -42. Så vi åkte rätt dag!
Vi handlade så fint åt Niilas. Imorse låg han på filtar på golvet och sprattlade och morgonmyste till sin nya cd Suga Suga Su. Ibland spottade han ut nappen ur munnen och sjöng med på sina egna små babylexikon ord som består mest av varierande ÄäÄäääÄ. Men glad var han!
Sedan så köpte han en mössa som matchar hans sameskor. Den syns på kikaren på bilden. Bättre bild kommer! Vi ska fota lite nya bilder för tidningen Samefolket snart. Jag tog förresten och tecknade en prenumeration på tidningen under marknaden. På tal om foton så har vi beställt lite förstorningar som vi hängt upp i vardagsrummet på storasyster och lillebror.
Jag passade på att köpa lite marmelad på Kaitumgårdens matmässa. "Hallonmarmelad med choklad" och "Päronmarmelad". Gott och lokalproducerat! Vi lyssnade även på en föreläsning om lokal mat och jag måste bara tipsa om denna sida NORDANSMAK! Det är en webshop där du kan handla lokalpruducerade varor från olika producenter i norrbotten samlat på ett och samma ställe. Du beställer via internet och får det levererat via klimatsmart bussgods. Det finns allt från torrvaror som kan bli favoriter i skafferiet till färskvaror som du kan få hem lika färska som om du köpt dem på plats hos producenten. En himla bra idé! Jag ska ABSOLUT testa beställa. Gratis frakt om du handlar över 280 kronor och bor i norrbotten!
Sist men inte minst så hittade Armin en tysk korvshop på hjul. Tyskans deli. På utmärkt tyska fick han handla korv precis som han tycker att korv ska vara. Ja ni Jokkmokk har nåt för alla!
Kommentarer
ann-maret

Åh vad nostalgiskt att se Suga suga su boken. Växte upp med den som favorit bok! :)

2012-06-07 @ 15:25:40
URL: http://annmaret.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!