2012-01-28 ? 22:46:20

Verdens beste!

Till sin födelsedag hade Armin önskat sig en Kvaefjordkake. Jag hade ingen aning om vad det var för någonting. Förutom att det var något norskt påfund. Men det visade sig ju vara marängtårta. Så självklart ville jag göra honom glad och uppvakta honom med favorittårtan. Jag följde det här receptet på tine.no
Översatt till svenska blir det då:
  • Kaka:

    150 g smör
  • 1,2 dl socker
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 5 äggulor
  • 5 msk mjölk
  • Maräng:

    5 äggvitor
  • 1,6 dl socker
  • 100 g skivade mandlar
  • Fyllning:

    1 pkt vaniljkräm cirka 4-5 dl
  • 2 dl vispad grädde
  • 2 tsk vaniljsocker


  • Sätt ugnen på 175 grader



    Rör smör och socker ljust och luftigt. Tillsätt vetemjöl, bakpulver, äggulor och mjölk. Täck en långpanna med bakplåtspapper och fördela degen i den.





    Vispa äggvitor och socker hårt. Fördela över degen och strö på mandlarna. Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 30 minuter. Låt kallna.





    Dela kakan i två lika stora delar. Lägg den ena på ett kakfat. Blanda vispad grädde, vaniljsocker och vaniljkrämen. Fördela på kakan med en slickepott. Lägg på den andra delen av kakan med marängsidan uppåt






    Men jag valde att lägga till lite hallon mellan lagren för lite syrlighet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!