2012-10-11 ? 23:31:18

Bloggen vi ses! - Mu blogga oaidnaletne!

Jag är rädd att bloggen hamnar lite i skymundan just nu. Ja i alla fall tills min tenta i Nordsamiska 1 är klar. Idag har jag översatt 50 meningar som övning. Jag och Armin har dessutom fortsatt öva nu på kvällen muntligt. Jag pluggar samiskan för det känns så himla bra att få tillbaka den där biten som fattas inom en. Jag känner en helt annan samhörighet med min samiska sida. Jag förstår folk, seder och traditioner mycket bättre. Jag blir en del av det samiska samhället och kan följa med i samiska nyheter och läsa tidningar. Jag gör det för min egen skull men också för att om jag lär mig samiskan nu ordentligt från grunden så kan jag föra vidare det till Niilas. Han får det helt gratis med barndomen! Det är en gåva som jag mycket gärna vill ge honom. Det är drivkraften när det känns motigt att plugga. Jag skulle ångra mig tusenfalt om jag skulle ge upp. Ihelg blir det hårdträning.
Kommentarer
Andie

Jag tycker att du är så sjukt duktig som pluggar samtidigt som du har en liten krabat. Jag önskar dig all lycka med kommande tenta!

2012-10-12 @ 22:30:41
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
sofie

Det måste vara så roligt att kunna föra traditioner och språket vidare, så att det inte faller i glömska och försvinner!
Lycka till på tentan!!

2012-10-17 @ 10:07:20
URL: http://blomstertappan.blogg.se
frida

Och vilken fantastisk gåva det är! Gud vad duktig du är! &samiska är väl inte tvärlätt, heller? Inte så många som pratar i Lycksele, men av det lilla jag hört så låter det inte plättlätt.

Du är grym!

2012-10-21 @ 00:33:44
URL: http://hellomiami.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!