2009-02-08 ? 22:29:10

Låt det bära av norrut...

Jag har levt hela mitt liv i nordligaste Norrland. Kiruna närmare bestämt. En gruvstad
med kalfjällen som närmaste granne. 11 mil till nästa stad och närmare 40 mil till
nästa storstad. Ändå har jag inte blivit helt insnöad. Skämt åtsido men konstigt nog
vet vi norrlänningar mer om södra sverige än vice versa. Jag har tillbringa många
somrar i Närke, Östergötland, Halland, Västergötland, Småland, Södermanland,
Uppland, Gotland med mera. Jag har till och med varit i Sveriges sydligaste punkt.
Underbara varma somrar med koskit i hagen. Bad och picnics. Humelstick mellan
tårna. Jordgubbar och vildsmultron. Allt det som hör sommaren till.
Ändå väljer jag Norrland. Norrbotten och Västerbotten. Visst just nu har jag snö
7-8 månader om året. Men jag tycker om det. Friheten och tryggheten. Fastän
det är långt mellan orterna så känns det alltid nära hem. Det tycker jag om.
Därför vill jag ha tro på ett livskraftigt norrland som bara kan bygga sig större
och vackrare. Få fler att få upp ögonen för det.  Få fler att förstå att norrland är
värt att kämpa för. Därför väljer jag att bo kvar fast så många andra unga människor
väljer storstäderna.

Sist men inte minst tänkte jag tipsa om denna underbara sida.:
http://www.ettklickforskogen.se
De har redan räddat Årrenjarka gammelskog, en skog som jag
besökte under helgen när jag åkte till Jokkmokks marknad.
Kommentarer
Anna

Tack för tipset.. Köpt vykort med Lainioälven..:)

2009-02-08 @ 22:50:44
URL: http://narpi.blogg.se/
Andie

När du beskriver norrland på detta sätt så längtar jag hem. Jag är en sådan där ungdom som har flyttat till södra delen av landet. Mest faktiskt pga jobbmarknaden och jag hade iofs aldrig träffat min maken om jag inte flyttat. Men jag skäms lite att jag inte stannade kvar.

2009-02-09 @ 12:51:29
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!