2012-09-08 ? 21:35:42

Sverigekaka

Ikväll så fick jag så himla lust att baka något. Så jag googlade "baka lätt och gott" och då kom Sverigekaka upp på första plats. Så Sverigekaka fick det bli. Jag följde receptet från ICA. Men eftersom den ska stå till imorgon så har jag ju inte smakat den ännu. Så imorgon återkommer jag med bilder och omdöme :) Här är i alla fall receptet!
 
SVERIGEKAKA
 
Du behöver till kakan. 3 dl strösocker, 3 dl vetemjöl, 3 ägg, 2 tsk bakpulver och 1 dl kokande vatten.
Du behöver till fyllningen 4 msk vaniljsocker, 125 g smör och 1 dl mjölk.
 
Kaka: Smörj och ströa en rund sockerkaksform. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i vetemjöl och bakpulver. Häll i det kokande vattnet och rör om. Grädda genast i ca 45 min i 175 grader. Låt svalna.Dela kakan i två delar. 

Fyllning: Sätt vaniljsocker, smör och mjölk i en kastrull. Koka tills det tjocknar (ca 2 min.) Bred på fyllningen på den avsvalnade kakan. Lägg på överdelen. Plasta in med plastfolie och låt stå till nästa dag. Så hinner fyllningen stelna. Ta fram och pudra lite florsocker uppepå som dekoration. 

Kommentarer
Sandra

Men mmm! Låter som helgolandskaka :))

2012-09-09 @ 21:18:57
sofie

Denna är supergod!! jag är inte exakt säker på att den jag gjorde är exakt lika och den hette vaniljfylld sockerkaka tror jag men liknande är den iallafall! den var jätte god, mina gäster tog om flera gånger! så denna kommer nog göra succé hemma hos er med!

2012-09-10 @ 10:21:42
URL: http://blomstertappan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!