2013-04-08 ? 22:52:18

När världen inte längre har plats för oss...

Jag läser om byggandet av ett enormt vattenkraftverk i Brasilien som ska komma att bli världens tredje största. Livskvalitet och bekvämlighet i det nya globaliserade samhället betyder i detta fall att 988,421 hektar skog kommer att översvämmas och med dem kommer stammar med cirka 40.000 urinvånare som lever längs floden tvångsförflyttas. Och jag undrar vart de kommer att hamna... Finns det längre plats för gamla levnadssätt?
 
Men detta händer inte bara i Brasilien. Det sker överallt i takt med att den västerländska livsstilen sprider sig. Jag är glad över att jag lever i Sverige där faktiskt samer är ett erkänt urfolk och som har givits rättigheter. Med renbetesmark som en äganderätt och till och med ett Sameting! Men tyvärr sitter vi även här med ett låtsashopp och händerna bundna bakom ryggen då trots våra skrivna rättigheter och självvalda tingsstyre måste följa Riksdagens beslut. Det är en frihet på låtsas.
 
Nu när allt kommer omkring och staden Kiruna expanderar, gruvindustrin exploaterar säger många samebyar STOPP! Men det är ingen som lyssnar. Beslut från Stockholm kör över dem som verkligen ska bo här.
 
Idag påbörjade jag min nya kurs "Samiskt kultur och samhälle" och min lärare påstod att fast Sameland/Sápmi har minskat i area så tycker han ändå att Sápmi på ett vis växer för att det fått mycket uppmärksamhet i media. Men jag kan inte riktigt hålla med. Media speglar bara kränkta arga samer och inte den sanna debatten. Folk som inte känner till samers levnadssätt skriver protestlistor över att samer äger renar och märker dem i öronen. Så vill inte jag att media ska spegla den desperation som följer att våra marker skövlas för globaliseringen. 
 
Ingen bryr sig. Allt går mot att alla ska leva på samma sätt. I ett konsumtionssamhälle. Förr var 95 % bönder för att klara matbehovet. Idag behöver bara 2 % bönder täcka upp för alla andra. Bekvämligheten stöper oss alla i samma form. Vi kan låtsas att vi gör våra val själv men det är alltid någon annan som redan har gjort det valet åt dig. Du vet kanske inte bara om det. Ännu...
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!