2013-02-16 ? 23:14:00

Sia och Kristoffer av Andrea S. Vessman

 
När jag började läsa Sia och Kristoffer så kom jag först inte längre än till de första två sidorna innan jag klappade ihop den. Lite generad och väldigt chockad över stilbytet som författarinnan verkat göra. Första sidorna var fräcka och du hamnar mitt i en livlig diskussion mellan huvudpersonen Sia och hennes blivande ex-pojkvän. Det är heta känslor i luften och orden fräser vasst genom första kapitlet. Jag var tvungen att lägga ifrån mig boken och andas ut. Vad var det där egentligen?
 
Sedan insåg jag att jag faktiskt redan var mitt uppe i historien som författarinnan vill dela i boken. Det gick bara inte att lämna den där. Vad händer egentligen efter denna livliga dispyt? I nästa kapitel så återfinner jag (till min lättnad?) det igenkända skrivspråket och stilen från Blossom Falls serien (författarinnans tidigare verk som inte på något vis hör ihop med denna bok). Det känns tryggt och sakta får man bekanta sig med denna boks karaktärer. Sia är en nog egentligen en riktig tuff tjej men som fått sitt självförtroende och tillit ordentligt krossat. Det är tonårskärlek - hjärta och smärta. Kristoffer råkar dyka upp som räddaren i nöden. En kille som annars håller sig lite mer i bakgrunden men som nu plötsligt tar ett steg framåt. Båda karaktärerna är väldigt lätt att tycka om. Som så många andra gånger så ger författarinnan karaktärerna i sina böcker sådana härliga personligheter så att man bara vill hoppa in i boken och bara umgås med dem. Bara tack vare det är boken svår att lägga ifrån sig.
 
Historien är lockande och författarinnan lyckats verkligen reta en ut i det yttersta genom att vrida och vända och förhala vissa väntade och oväntade ögonblick. Läsaren kan verkligen förvänta sig pirr i magen ända ut i sista sidan! 
 
Det är en modern historia som hör hemma idag. Jag tror att många ungdomar skulle tycka väldigt mycket om den här boken om de fick möjlighet att läsa den. Igenkännelsefaktorn är hög och historien skulle kunna utspela sig vart som helst egentligen. Boken är skriven kring Uppsala och det är härligt att läsa miljöbeskrivningarna. Författarinnan har verkligen lyckats med sina beskrivningar och språket är vackert och väl valt. 
 
Slutet i boken tänker jag såklart inte berätta om annat än att nämna för författarinnans vetskap att det INTE var vad jag förväntade mig!?
 
 
Vill du veta mer eller beställa boken??
 
ANDREA S. VESSMAN´S FÖRFATTARSIDA PÅ FACEBOOK 
 
Sia och Kristoffer finns att köpa på Bokus.com, cdon.com och Vulkan.se
 
ANDREAS BLOGG http://upinmytree.wordpress.com
Kommentarer
Andrea S. Vessman

Åh vad fint du skrivit om boken. Tack så mycket, det betyder mer än du kan tro! Tack, tack, tack!!

2013-02-17 @ 15:30:48
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!