2009-04-09 ? 11:43:18

Kokt påskkyckling i citronsås



Här kommer recpetet på "Kokt kyckling i citronsås". Receptet är lånad
från Hemmets Journal men lite modifierad av mig. Otroligt gott!

*Skölj kyckling ca 1200gram och lägg ner i en gryta. Mät upp och häll på
så mycket vatten att det täcker. Tillsätt 2 tsk salt per liter vatten.
*Låt det koka upp och skumma av väl. Ta bort skummet med en slev eller sil.
*Skala 2 morötter och skär i bitar. Skala och klyfta en gul lök. Lägg ner dessa
samt 2 lagerblad, 15 vitpepparkorn, en hönsbuljongtärning och färsk persilja
i grytan. Låt allt koka under lock på svag värme i ca 40-50 minuter.
*Ta sedan upp kycklingen och morötterna och sila buljongen. Men spara 4 dl
buljong till såsen.

*Så här gör du såsen. Smält två matskedar smör i en kastrull. Rör ner
2 msk vetemjöl samt buljongen. Låt det koka 3-5minuter.
*Rör ner 1 tsk rivet citronskal och smaka av med citronsaft, salt och peppar.
Ta sedan kastrullen av värmen.
*Tillsätt 1 dl grädde i såsen men kom ihåg att den får inte koka efteråt då
kan den skära sig. Enligt receptet ska man även tillsätta en äggula i såsen
men min sambo är allergisk så den brukar jag helt enkelt bara hoppa över.
Sist brukar jag strö över färsk dill.

Skär kycklingen i bitar. Lägg upp och häll såsen över. Servera med ris.
Ljuvligt gott!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!