2010-02-23 ? 11:57:43

Alla möten är betydelsefulla - hur korta de än är

Jag blev lite nostalgisk idag. Öppnade en burk blåvit vanillinsocker. Doften dammade

upp när jag öppnade burken. Det luktar som mammas bakdagar och februari semlor.

Det luktar café och mys. Det luktar vår och slask. Tycker jag. Men ännu idag blir jag helt

varm i kroppen och känner solens strålar  mot ansiktet när jag kollar ner i den vita burken.

I sådana här burkar brukade vi samla dagslumrande nattfjärilar som uppehöll sig på

solvärmda vårväggar. Doften och dammet höll sig kvar i burken hur mycket vi än lekte med

dem. Där i gårdar med fyra lägenhetshus mot varandra i en kvadrat. I mitten en lekplats

med gungor och rutschkana. Men vi lekte bakom husen. Klättrade i träd tills någon arg

granne skrek. Sålde teckningar för 1 krona styck och det var här jag upplevde mitt första

trauma. Jag tappade bort mitt favoritgossedjur som egentligen var min brors men jag höll

den hårt under armen under många år. Men jag fick tillbaka den. Dagiset i närheten hade

tagit hand om den. Det var sann lycka.


Visste ni att de här gamla vanillinburks locken går att använda till mycket. Vänd det blå

locket upp och ner och dra över en 33 cl läskburk. Sitter som en smäck!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!