2010-06-02 ? 09:58:55

De tio budorden

1. Du skall inte tro att du är något.
2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
7. Du skall inte tro att du duger till något.
8. Du skall inte skratta åt oss.
9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Dessa tio budorden är alltså Jantelagen. Typiskt skandinaviskt.
Men man märker en förändring hos folket.
Medvetenhet och motstånd. Efter frihet.



Är jantelagen på väg att dö ut? Vad tror ni?
Är bloggning anti-jantelag?

Kommentarer
Andie

Jag skrev ett inlägg om just jantelagen i slutet av förra året. Mannen som skrev den heter Aksel Sandmose och var en dansk författare som bodde i Norge. Och bara genom att läsa rader som 4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.

Skriker till mig kvinnohat! Aksel Sandmose skrev inte jantelagen för att den skulle gälla alla människor den skulle endast finnas för att kontrollera och förtrycka kvinnor.



Jag tycker att vi ska slita oss fria från gamla dammiga stofiliska texter som jantelagen. Och man kan säga mycket om amerikanare osv men en sak är i alla fall säkert, de styrs inte av någon j@vl@ jantelag.

Evelina

Härligt svar. Minns nu att jag läst din också förr. Blev lite inspirerad att ta upp detta ämnet om just bara lite lätt efter ett "Hollywood fruar" avsnitt. ;) De är lite speciella men som du sa, ingen jäkla jantelag där inte.

2010-06-04 @ 11:24:49
URL: http://blandblommorochrutor.blogg.se/
Linnéa

Jag tror att den har löst upp på vissa håll i vissa sammanhang men att den fortfarande sitter ganska djupt rotad på andra håll. Hemma i Sverige där jag är uppväxt kan jag känna en tärande jantelag ute på bygden, just därför vill jag inte bo där. Det är synd att det ska vara så, ingen vinner ju på att ha ett sånt sätt att se på livet.

2010-06-07 @ 01:01:51
URL: http://tantnea.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!