2010-05-27 ? 17:33:41

Hej vacker!

Till sommaren kommer det ut en bok som jag har längtat efter. Den
heter "Hej vacker" och är skriven av Ann-Helén Laestadius. Hon
är en samisk kvinna från Kiruna och boken är uppföljaren till
"Sms från soppero". Boken kommer att handla om acceptans,
även acceptans bland samer.

Under Jokkmokks marknad höll hon i en föresläsning som hon kallade
"Rasism vägen till dubbelliv". En föreläsning som jag verkligen ångrar
att jag inte var och lyssnade på. Där pratade hon om sin gamla bok
och sin kommande bok och om varför hon skrev dem. Ann-Helén har
fått höra att hon inte är en riktig same eller att hon är en så kallad
"halvsame" på grund av att hon inte talar samiska och för att hennes
ena förälder inte är same. 

Hon berättade även av det både var icke-samer och samer som kom
med dessa ord. Så under hela hennes skoltid förnekade hon vem hon
var och att lösningen inte kom förrän efter hon lämnat Kiruna. Därför
ville hon även skriva en bok om acceptans.

Så jag längtar verkligen tills boken kommer ut. Jag har själv varit med
om det under hela min uppväxttid. Folk har nekat eller kallat mig "halvsame".
Folk har retas och hånat.

Mitt starkaste minne från det var ett som min syster nyligen påminde mig om.
Det var när jag skulle ta konfirmationen. Vi konfirmander stod en bit från kyrkan
och väntade på att alla gäster som bestod av våra när och kära skulle ta sina platser
i kyrkan. Då pekade en av tjejerna mot min pappa och sa "Titta så han går klädd,
jag skulle dö av pinsamhet om min förälder kom klädd sådär!" Jag var så förvånad.
Min pappa hade ju på det finaste man kan tänka sig för ett sådant tillfälle. Sin kolt.
Så jag vände mig mot henne och sa något likande med: "Det där är min pappa och
jag skäms inte alls. Det är jättefint" Hur det slutade kommer jag inte riktigt ihåg.
Men jag var stolt.

Det var inte förrän på gymnasiet en samisk tjej kom fram till mig och sa: "Hej
Evelina! Jag såg just att du och jag är släkt! Varför har du inte sagt någonting?"
Folk runt mig reagerade också på det med ett "Va? Är du same?" Hon tittade på
dem och sa "Klart hon är" Det var första gången någon inte ifrågasatte min identitet.
För henne var den självklar.

Hela min uppväxt har jag fått höra att jag inte är same eller är "halvsame" som
sagt. Argumentet är alltid att jag inte kan samiska. Jag förstår inte ens hur man kan
gradera att du är hel och du är halv. Vad är en "halvsame" i sådana fall?
Så att hon ger ut en sådan här bok tycker jag betyder mycket. Det är jättebra att det
ämnet vågas tas upp. Det är speciellt bra för dagens unga. Jag önskar att jag också
haft det stödet.


Kommentarer
Sandra Johansson

Vad bra! Detta är viktigt! :)

2010-05-27 @ 20:59:38
URL: http://lajdidaj.blogg.se/
Ann-Helen

Hej!



Jag måste ju bara skriva till dig...

Jag blev så glad när jag hittade det här inlägget i din blogg. Och jag vill bara säga att det är precis det här jag ville med mina böcker - att folk ska känna igen sig eller för den delen lära sig mer om hur det är i det samiska samhället i dag.



Härligt att du till slut blev så bekräftad som same!



Nu är det bara några veckor kvar tills boken släpps. Jag hoppas att du tycker om den. Om inte, får du väl mejla och klaga. ;-)



Ha det så bra!

Ann-Helén

2010-06-10 @ 14:45:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!