2010-11-27 ? 11:06:41

Sy ett lapptäcke snabbt

Jag var in på tyg/symaskin/hälsokost affären här i Kiruna och hittade
världens smidigaste sätt att sy ett lapptäcke på! Billigt var det också!
De sålde färdigklippta tygbitar i olika matchande tyg. De var klippta
zickzack så du slipper till och med att sy kanterna så de inte fransas.
Man fick en bunt för 35 kronor. Jag köpte två.
Pussla med bitarna på en stor yta så du vet i vilken ordning du vill ha dem.
Sedan är det bara att börja sy ihop med enkel raksöm. Jag brukar göra
kortsidans rader först.
Det enklaste är att du inte ens behöver nåla. Gör likadant med alla rader
så har du snart flera ihopsydda remsor.
Sedan brukar jag pressa kanterna så det blir snyggt även på baksidan
av täcket. Lägg nu ihop två remsor rätsida mot rätsida. Nu är det bra
att använda nålar så att rutorna passar ihop. Alltsom du vill ha det.
Sedan är det bara vanlig raksöm igen. Fortsätt likadant tills alla remsor
är fastsydda. Då börjar ditt lapptäcke få sin form.
Pressa kanterna fint så ligger tyget slätt.
Mitt lapptäckes framsida är nu färdigt. Det blåa tyget blir foder och ett
beige bomullstyg blir baksida. Jag måste bara åter till tygaffären och köpa det.
Så 70 kronor för lapparna och 60 för bakstycket i bomull. Fodret hade
jag redan hemma. Återkommer med fortsättningen.
Kommentarer
catrins garderobstankar

Åh så smidigt! Det ser ut att bli jättefint!

2010-11-27 @ 14:52:57
URL: http://garderobstankar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!