2011-04-06 ? 12:23:19

Vassijaure, Riksgränsen, Björkliden

Vilken toppendag jag hade igår också. Åkte med arbetskamrater med
bil och släp upp till Vassijaure och körde skoter. Fick verkligen testa min
pärla på riktiga fjäll. Jag har kört så högt och lågt att jag ibland fick svindel
av alla "bulliga" fjäll. Men roligt var det och toppenväder också. Föret var
perfekt och min pärla tog sig fram precis överallt.
Vi körde från Vassijaure och vidare mot Riksgränsen. Lekte en hel del
innan vi grävde oss en grop och la ut våra underlägg och gjorde en eld.
På elden stektes det souvas, choritzo, shiitake och purjolök. Vilket blandades
med en stor klick smör och grädde. Som tallrikar använde vi polarbröd.
Pannan blev snabbt varm och vi åt gott och länge. Sedan "offrade" de
lite renkött åt gudarna och åt fjällets ande. Sedan pratade vi lite om nordisk
och samisk mytologi. Efter mat och lite solande drog vi en andra runda bakom
fjällen och över en sjö. Det var då det riktiga finvädret bröt igenom. Efter flera
timmars skoterkörning packade vi ihop och spände åter fast skotrarna på släpen.
När solen gick ner tog vi oss upp till Björkliden. Där åt vi på a la carte restaurangen
och de som inte körde bil tog sig ett glas till maten. Vi träffade några till från arbetsplatsen
som skulle sova över där. Det var trevligt. För mig blev det pilgrimsmusslor och cola. Otroligt
gott. Från höjden såg vi solen gå ner över lapporten. Hemresan gick i mörker och när jag åter
stod hemma på gården dansade norrskenet isblått över taken. En toppendag helt enkelt!
Kommentarer
LisaL

Men ååå evelina, nu får du sluta lägga upp bilder på underbara skoter dagar ! Tänk på oss som inte har skoter ;P haha!

2011-04-06 @ 15:42:23
URL: http://www.vackravitavingar.blogspot.com
au

AVIS!

2011-04-06 @ 19:21:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!