2012-03-31 ? 14:08:00

24 Guilty pleasure


Det fanns ingen snack om saken vilken bild jag villa ha till detta tema. Tyvärr hann jag inte baka denna själv så jag snodde fräckt Sandras bild från facebook OCH hennes recept!! Men denna är så herratunaika supermega god. Kraftigt chokladig med liten touch av mint. Sandra bjöd på denna på sin födelsedag så då kallar jag den för:
Sandras födelsedagskaka!

Ingredienser:
200 g mörk choklad
200 g smör
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
3 dl vetemjöl

Chokladglasyr:
25 g smör eller margarin
1 dl vispgrädde
20 plattor after eight

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C.
Smörj en form med löstagbar kant ca 25 cm i diameter (för 16 bitar) med matfett eller lägg i ett bakplåtspapper.
Smält matfettet i en kastrull på svag värme. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i matfettet. Rör om då och då. Låt svalna.
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt mjölet och chokladblandningen och rör till en jämn smet. Häll smeten i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Kakan ska inte vara helt genomgräddad.
Låt kakan svalna något innan kanten på formen lossas. Låt kakan bli kall.
Chokladglasyr:
Blanda smör, grädde och after eight i en kastrull. Smält på svag värme under omrörning. Låt blandningen kallna och bli tjockflytande.
Bred glasyren jämnt över kakan.

Är godare om man gör kakan en dag innan man ska äta den ;)

Kommentarer
Andie

Och jag snor så fräckt receptet på Sandras födelsedagskaka. :-D Lite roligt är det ändå att jag också valde kladdkaka/chokladkaka som min guilty pleasure.

2012-04-01 @ 20:20:36
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Josefine

Åh vad gott det lät, det får jag prova någon dag! :)



Jag skulle vilja tipsa om min sida där jag säljer smycken i silver, ädelstenar och läder, www.jvalleytwig.se . Kika in där och hitta din favorit inför sommaren vettja! :) Glad Påsk!

2012-04-01 @ 23:40:03
URL: http://josshanna.blogg.se/
sofie

å vad gott detta lät! mums är ju väldigt svag för after eight!

2012-04-02 @ 15:44:51
URL: http://blomstertappan.blogg.se/
evelina

Jag tror många tjejer är svag för choklad! ;)

2012-04-04 @ 22:02:48
URL: http://blandblommorochrutor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!